Strony

czwartek, 9 stycznia 2014

Purpurowy Rejs / 06.01.2014

Po dość długiej przerwie wracamy na łajbę. Własnie stuknął nam rok pływania na falach Radia Luz, więc zmieniliśmy nieco koncepcję ilustrowania naszych podróży. Od teraz uświadczycie łodzie, jachty, statki i piękne przystanie. Pierwszy rejs nowej serii odbył się w lekko okrojonym składzie, bez udziału kapitana Naphty. Wraz z Jędrkiem postanowiliśmy podzielić audycje na trzy większe sekcje, połączone w oddzielne sekcje tematyczne. Trochę prawilnego, ale bardziej wyluzowanego pompowania. Ekskluzywne i niepublikowane wcześniej nagrania, a także trochę rzeczy mniej lub bardziej powiązanych z surowym i mrocznym brzmieniem z Florydy, które opanowało również polską scenę. Znalazło się też trochę miejsca na opowieści o prywatnych projektach, które czynią naszą łajbę platformą, do eksponowania różnych eksperymentów i pomysłów. Dlatego nie bez powodu zaczęliśmy audycję od starszej kompozycji (2008) Coultraina z piękną marynistyczną metaforą "Swimmin' In The Stars" (The Adventures Of Seymour Liberty). Już 16 i 17 stycznia dzięki współpracy Warsoul i Electro Acoustic Beat Sessions po raz drugi w Polsce wystąpi wokalista pochodzący z St. Louis. Trian na koncertach we Wrocławiu i w Warszawie wystąpi wyjątkowo podczas swojej trasy po Europie w towarzystwie muzyków z EABS. Wspomniany wyżej numer został wyselekcjonowany specjalnie pod kątem rozbudowanej części instrumentalnej, bowiem przygotowane przez wrocławiaków kawałki z różnych projektów wokalisty (Platinum Pied Pipers, Hawthorne Headhunters czy z solowych dokonań), zostaną wzbogacone o wyobraźnie improwizacyjną członków zespołu, a także trębacza towarzyszącemu w podróży Coultrainowi. Spodziewajcie się wszystkiego.



Wokalista na stałe zamieszkujący Los Angeles wprowadził nas w marzycielski klimat, w który świetnie wpasował się Florian Kupfer. Jego "Feeling", to kawałek dzięki któremu offowa wytwórnia L.I.E.S. podbiła serca djów i słuchaczy zamkniętych do tej pory na brudne, melancholijne (czy też  może mroczne?) house'owe brzmienia. Niedający się zapomnieć sampel wokalny wpadnie w ucho każdemu fanowi uładzonego wajbu tech-house'u, a zaszumiona, pędząca perkusja z pewnością zaintryguje tancerzy na parkiecie. Oto nadeszło nowe.W kwestii "brudu" w muzyce warto odnotować, że nowe terytoria zdobywają tu już nie tylko śmiałkowie z takich wytwórni jak wspomniane wcześniej L.I.E.S., Sex Tags Mania czy White Material, ale też bedroomowi producenci, którzy stawiają dopiero swoje pierwsze kroki na muzycznej scenie, a już dryfują w nieznane. Jednym z nich jest SFV Acid. Początkujący producent wydał właśnie własnym sumptem swój nowy materiał a w ramach kompilacji, gdzie znajdziemy zarówno acidowo-house'owe sztosy jak i takie rozmarzone brudasy ze wspaniałymi melodiami na syntezatorach. Szukając dalej dobrych tonów w podobnym klimacie, znaleźliśmy się na wodach morza Śródziemnego, za sprawą Rio Padice. Inwazji Włochów w Purpurowych Rejsach ciąg dalszy. Rio na swoim albumie eksploruje niezbadane, tropikalne obszary nie zapominając jednak o house'owych korzeniach. W tym miejscu pojawiła się okazja na kolejną porcję prywaty. Tego typu brzmienie stało się punktem wyjścia dla imprez z muzyką tropikalną, które już wkrótce zagoszczą we Wrocławiu pod auspicjami projektu Nic Znanego (za którym stoi Jędrek).

W kilku audycjach w ciągu ostatniego roku w naszej audycjach rozpływaliśmy się nad muzyką Dam Funka. Raz w kontekście solowych dokonań, a później za sprawą głośniej współpracy ze Snoop Doggiem. Niejednokrotnie nie mogliśmy znaleźć wspólnego języka z redaktorem Jędrośką odnośnie wokalnych wyczynów Damona, jednak jednogłośnie uznaliśmy że "7 Days of Funk" może aspirować do hip-hopowej płyty roku. Po wszystkim Jędrek uznał, że nie samym Dam Funkiem człowiek żyje, udając się w poszukiwaniu nowych twarzy szukających inspiracji w funku z lat 80. Jednym z nich okazał się być Moon B, który prócz posiadania właściwych dla produkcji boogie funku maszyn, ma też nieco inne podejście do produkcji niż to, spotykane u mistrz groove'u z Kalifornii. Chłopak nie boi się rytmiki 4x4, a jego kawałki spokojnie mogłyby znaleźć swoje miejsce w house'owych setach. Na chwilę jeszcze zostajemy w stanach. Jeżeli tęskniliście za bardziej melodyjnym, korzystającym raczej z sampli niż z syntezatorów na techno-modłę Joyem O(rbisonem) to Farah (który również znacząco skrócił ksywę o całe "Darling"), ma dla Was brytyjski, basowy house bardziej joyoorbisonowaty niż nagrałby to sam Joy O.

W dubplate'owej przystani mieliśmy okazję zorganizować małą premierę. Średnio-wielkimi krokami (bo konkretna data release'u nie jest jeszcze znana, ale z zapowiedzi wynika, że będzie to duża rzecz) zbliża się bowiem czas na wydanie pierwszej płyty wspomnianego wcześniej projektu Nic Znanego. Na planowanej składance znajdzie się między innymi ten doskonały, melancholijny kawałek Bartka Barana. Sprawdźcie te piano staby! W sekcji z niewydanymi rzeczami znalazło się więcej materiału z Polski. Sprawdziliśmy co tam słychać w Poznaniu. Okazało się, że całkiem sporo. Wice-lider beatbattle.poznan V - Lux Familiar utworzył duet z Dawidem Rakowskim (znanym wszem i wobec jako Raq - Urban Heroes i FoxHole). Projekt nie ma jeszcze formalnej nazwy i nie wiadomo też dokąd będą zmierzać ich wspólne produkcje, jednak zaczęli dość odważnie. "Liście Palę", to dobra porcja juke'ów opartych o sample z Breakoutu. Numer dobrze buja łajbą i do tego kontekst jest zabawny. Podobnie jest z solową produkcją Luxa, którą wykradłem z podesłanej do mnie paczki z beatami. W kompozycji "Crush On U"  producent ciekawie wykorzystał acapelle związanego z Bad Boy Records pastora - Ma$e'a. Letni, gitarowy hit z pogranicza hip-hopu i R&B zamienił się w przyprawiony basem futurystyczny sztos. Tym samym sposobem postanowiłem wyciągnąć skarby z archiwum Marka Pędziwiatra, który bez wątpienia jest jednym z mózgów całej operacji wspominanego wcześniej EABS, Night Marks Electric Trio czy świeżego jeszcze tworu Yuuki. "Mappin' Over My Inner Side" nie powstydziłby się nawet DJ Premier... Marek zdradził, że w kompozycji wykorzystał jeden z utworów Niemena (z albumu Idee Fixe). Zrobił to na tyle zgrabnie, że ciężko rozpoznać oryginalne ścieżki. Brawo.

Ostatnie pięć utworów pięknie wpisały się w klimat Rvidxr Klvnu. W sumie to całkiem ciekawe, że tak wielu artystów z Polski wciągnął mroczny styl z Miami. Pierwszy numer nawiązuje do tego tylko pośrednio, ponieważ Pvre Gold wyraźnie inspirowali się tym, co dzieje się na podwórku SpaceGhostPurrpa. Kolejną ciekawostką jest to, że przez bardzo długi czas, nie mogli znaleźć nikogo, kto potrafiłby pod tak dziwne beaty nawijać. W końcu pojawił się Taco Hemingway. Polak nawijający z dużym powodzeniem po angielsku. Filip zmierzył się z kompozycją Pawła i Jędrka i tym sposobem powstało "Listening to Arctic Monkeys". Kawałęk znajdziecie na EPce "Young Hems". Tą samą drogą poszedł Sokół. Zaskakując wszystkich zaczerpnął brzmienia u źródła. Co z tego wyszło, możecie posłuchać w "Proporcjach", które znajdziecie w audycji. Więcej wolnych myśli na temat "Czarnej Białej Magii" znajdziecie tutaj. W Polsce przez ostatni rok w ogóle zrodziła się duża zajawka nie tylko na Rvidxrowców, ale też na tych, którzy opuścili szeregi ekipy. Potężny fanbase powstał wokół postaci takich jak Ethelwulf (teraz Xavier Wulf) czy Bones. Również młodzi producenci zaczęli wysyłać swoje kompozycje do tych artystów, coraz częściej załapując się na EPki lądujące na Datpiff. Tak właśnie było w przypadku Romańskiego, który dostarczył muzykę do "Trench" ze wspólnego, krótkiego albumu "Caves" Bonesa i Xavier Wulfa. Elmo poszedł dalej i oprócz współpracy z Romańskim, nagrał wokale pod beat Ka-Meala. "WhiteLinenSheets" znajdziecie na wydawnictwie "DeadBoy". Brawo Polska. Na koniec zostawiliśmy sztos od Yung Simmiego. "Wood Grain Grippin Intro" otwiera długo wyczekiwany przez fanów młodego Szymka mixtejp "Basement Muzik 2".

Do usłyszenia na falach Radia Luz w kolejny poniedziałek o 21:00. Od kolejnego odcinka wprowadzimy więcej zmian, co spowoduje znaczne skrócenie pirackich errat. Od ostatniego roku dochodziły nas słuchy, że potrzebujecie kilku podejść, żeby przebrnąć przez całość. Inspiracją do ich tworzenia były legendarne raporty płytowe Druha Sławka pojawiające się regularnie na łamach kultowego Klanu. Wychodzi na to, że tylko ja zdołałem przeczytać wszystkie, co odbiło się na mojej zajawce pisarskiej. Ułatwimy Wam pływanie w naszych treściach. Ahoj!

1. Coultrain - Swimmin' In The Stars
2. Florian Kupfer - Feeling
3. SFV Acid - LV303
4. Rio Padice - Quinto Anello
5. Moon B - Live In Cali
6. Farah - Speak on the Spotlight
7. Bartek Baran - Untitled EXCLUSIVE
8. Raq & Lux Familiar - Liście Pale EXCLUSIVE
9. Lux Familiar - Crush On U EXCLUSIVE
10. Marek Pędziwiatr - Mappin' Over My Inner Side EXCLUSIVE
11. Taco Hemingway - Listening to Arctic Monkeys
12. Sokół i Marysia Starosta - Proporcje
13. Xavier Wulf & Bones - Trench
14. Bones - WhiteLinenSheets
15. Yung Simmie - Wood Grain Grippin Intro